De Rotterdamse community van bedrijven, onderwijs en overheid lanceert The Things Network - 010

Open LoRa-netwerk voor het Internet of Things nu ook in Rotterdam

Deloitte heeft haar samenwerking met het Nederlandse initiatief The Things Network voortgezet. In slechts vier weken tijd realiseerden de Rotterdamse community van bedrijven, overheden en onderwijs samen met The Things Network een open source LoRa-netwerk in Rotterdam waarmee Internet of Things-toepassingen met elkaar kunnen communiceren. Objecten als boten en auto’s, de infrastructuur uit de haven, vuilcontainers, lichtmasten kunnen via dit netwerk opdrachten krijgen (zoals aan/ uit, open/ dicht) en informatie doorgeven (bijvoorbeeld vulgraad, mate van fijnstof). Hiermee krijgt Rotterdam een dekkend, vrij toegankelijk LoRa-netwerk voor het Internet of Things.

Uniek

Uniek aan de samenwerking in Rotterdam is de mix van bedrijven. Groot bedrijf, MKB, en start-ups, een betrokken lokale overheid en actieve de onderwijsinstellingen vormen de basis van dit succes. De Rotterdamse traditie van innoveren in samenwerking en samen bouwen aan de infrastructuur, ooit de basis van de Rotterdamse haven, gaat hiermee een nieuwe fase in. Vanaf a.s. donderdag is het open LoRa netwerk voor het Internet of Things ook in Rotterdam gelanceerd.

Krachten bundelen

Verschillende partijen uit stad én haven hebben de krachten gebundeld: Intermax, Eneco, Teqplay, de Rotterdam internet eXchange, de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam, Teach32, Hogeschool Rotterdam, Willem de Kooning Academie, het HavenLab, het Rotterdam Logistics Lab, CIC (Cambridge Innovation Center) en Deloitte hebben een twintigtal gateways in de stad geplaatst waarmee vanaf deze week Rotterdam een dekkend en vrij toegankelijk LoRa-netwerk heeft voor het Internet of Things.

Directe ontsluiting van gegevens via LoRa-netwerk

Uniek aan het LoRa-netwerk is onder meer dat het geschikt is voor apparaten die zeer weinig stroom en bandbreedte gebruiken. Of het nu gaat om sensoren die waterhoogte meten, of om een app die beschikbare plaatsen in een fietsenstalling doorgeeft of om sensoren die real-time de luchtkwaliteit meten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Deloitte Innovation: Alexandre Janssen (ajanssen@deloitte.nl) of 0610042171

The Things Network – 010 haven: Léon Gommans (leon@gommans.nl) of 06-55306660

The Things Network – 010 stad: Matthijs Jaspers (matthijs.jaspers@r-ix.nl) of 06-52065761