The Things Network gaat snel internationaal

De wereld verdient een gratis en open sourced Internet of Things Data netwerk

Stel je voor: een nieuw internet der dingen, waar iedereen gebruiker, maker en provider is.  The Things Network. Een duurzaam, gecrowdsourced netwerk waarmee de toekomst voor slimme apparaten binnen handbereik ligt.

AMSTERDAM -The Things Network is een wereldwijde hit. Slechts zes weken nadat het eerste gecrowdfunded netwerk ter wereld, in Amsterdam online ging, zijn we al actief op ieder continent. Tien wereldsteden zijn gestart met hun campagne voor een open en gratis Internet of Things Network in hun stad waaronder Boston, Sydney, Buenos Aires, Kochi, Cape Town, São Paulo en Manchester. Samen bieden zijn voor meer dan 45 miljoen mensen een gratis en duurzaam alternatief voor 3G, WiFi of Bluetooth. Een vrij toegankelijke infrastructuur waarmee iedereen de ruimte krijgt om slimme oplossingen voor hun stad te ontwikkelen.

“Binnen zes weken hadden we in Amsterdam een volledig crowdsourced LoraWAN™ netwerk en nu, een kleine zes weken later zijn we al wereldwijd actief! Wat is dit een geweldige ervaring!„ Wienke Giezeman, Initiator The Things Network

Onderstaande video toont een aantal initiatoren van onze internationale communities.

Internet ondernemer Wienke Giezeman was toen hij LoraWAN™ ontdekte, meteen om. Met name door de lage kosten van de apparatuur en het enorme bereik van wel 10 kilometer.. Deze techniek was superieur aan 3G, Bluetooth of WiFi en zou de wereld kunnen veranderen! Binnen een mum van tijd had hij samen met medeoprichter Johan Stokking, een enthousiaste groep fans verzameld en was The Things Network een feit. En die aanstekelijkheid is internationaal voelbaar want iedere dag sluiten zich mensen aan bij de stichting of starten een eigen The Things Network ergens ter wereld.

LoraWAN™

Wat is het?

Wikipedia: LoRaWAN™, acroniem voor Long Range Wide-area Network is een netwerktechniek met een groot bereik voor communicatie van apparaat naar apparaat, ideaal voor het internet der dingen, M2M en smart city oplossingen. De techniek is gestandaardiseerd door de LoRa™ alliantie. Oorspronkelijk is de techniek ontwikkeld door Cycleo, in 2012 overgenomen door Semtech.

LoRa™ Alliance is een open en non profit samenwerkingsverband van leden die vinden dat het internet der dingen-tijdperk is aangebroken. Samen werken ze aan een standaardisatie van de Low Power Wide Area Networks (LPWAN) om het gebruik voor Internet of Things (IoT), machine-to-machine (M2M), industriële toepassingen en Smart cities te faciliteren. Ze werken samen en delen kennis over het LoRa protocol (LoRaWAN™), compatibiliteit en werkzaamheid om deze open techniek de wereldwijde standaard te maken.

Onze wereldwijde communities

Boston

We nemen de onderwijs hoofdstad over

Initiator David Stephenson start graag met The Things Network in de onderwijshoofdstad van de wereld, Boston.

“Boston staat nu al op de 4de plek wereldwijd in IoT bedrijvigheid dus het is logisch dat we deze reputatie willen uitnutten. Met een gratis stadsbreed IoT datanetwerk, kunnen we helemaal de ruimte bieden aan alle initiatieven en is de stad 1 grote IoT-speeltuin. Met de wereldwijde aandacht voor The Things Network en met steun van de stad en het Bostonse bedrijfsleven, zijn de mogelijkheden voor Boston, haar inwoners en de bedrijven, eindeloos!„ David Stephenson - Initiator The Things Network Boston

Een stad met 40 miljoen inwoners

Een van de eerste en zeker een van de actiefste community is São Paulo. Flavio en Matthias hebben als missie zo snel mogelijk een Internet of Things Data netwerk voor de hele stad te bieden. In de video vertellen ze over hun plannen.

“São Paulo is het hart van innovatie en technologie binnen Zuid Amerika. The Things Network zal de stad nog meer ontwikkelen tot smart city!„ Flavio Madea - Initiator The Things Network Sao Paulo

Buenos Aires

In Buenos Aires liggen de kansen voor het oprapen. Met een nog niet optimaal functionerend internet, kan The Things Network met het gratis en opensourced data netwerk een heel groot verschil maken. Ondernemers Bruno en Javier duiken hier graag in.

“We willen graag álles aan álles koppelen! Zo creëren we het optimale open netwerk. „

Cape Town

Shane, Mark, Paul en Robbert zijn The Things Network Cape Town. Zij willen het IoT-netwerk met zo veel reikwijdte vooral ook buiten de stad zetten en oplossingen bieden op het Zuid-Afrikaanse platteland.

“In Zuid Afrika zijn extreem veel gebruikers en mogelijkheden. Het is voor ons belangrijk zo snel mogelijk een concreet voorbeeld te bieden zodat iedereen ziet hoe veel The Things Network kan bieden aan Cape Town en heel Zuid Afrika. Als dat is gelukt, zal het allemaal razendsnel gaan! „

Kochi, India

“Als IoT-evangalist van het eerste uur ben ik onder de indruk van de mogelijkheden van The Things Network. Hiermee veranderen we de IoT wereld drastisch. En in het India van nu, met de ambitie om 100 smart cities binnen zeer korte tijd te ontwikkelen, kan The Things Network wel eens het beste antwoord zijn. Ik koppel mijn naam heel graag aan jullie!„ Boney Chacko - The Things Network initiator Kochi, India

Sydney

Waarschuwingssystemen voor strand en bosbrand

Nick Mayall heeft twee hele concrete toepassingen voor The Things Network in Sydney:

“Om het nut van The Things Network overduidelijk te maken voor iedereen wil ik het inzetten bij twee heel Australische uitdagingen. Allereerst een waarschuwingssysteem in meerdere talen op de stranden om te waarschuwen voor rip tides en ten tweede een bosbrand detectie systeem in the outback, gelinkt aan brandweerkazernes en een regionaal of nationaal crisiscentrum.„ Nick Mayall, initator The Things Network Sydney

En zij zijn pas de eersten. Communies uit Londen, Parijs, Kathmandu, Melbourne, Eindhoven, Antwerpen, Barcelona en vele anderen staat te trappelen om hun eigen The Things Network te starten.

Manchester

“Het Internet der dingen moet voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Daarom zijn we een crowdsource campagne gestart in Manchester voor heel Manchester.„ Julian Tait - Initiator The Things Network Manchester

De wereld verdient een goedkope gateway

Crowdsourcing met Kickstarter

De kansen liggen klaar. The Things Network vraagt de wereld, ze te pakken. Momenteel werkt het netwerk met drie types gateways die tussen de 700 en 1500 dollar kosten. Voor meer informatie over deze gateways verwijzen we graag naar de website.

En we willen dat iedereen kan meedoen en bouwen aan het wereldwijde gratis en opensourced The Things Network. Daarom start er vanaf begin oktober een kickstarter campagne voor een gateway van maar 200 dollar. Samen met Tweetonig ontwikkelden we een mooi vormgegeven en goedkope gateway. Zo eentje die je graag zichtbaar in je woonkamer hangt. Meer informatie vind je hier.

Code, firmware, ontwerpen en productiekennis zijn allemaal open source. Iedereen kan desgewenst bijdragen aan de verbetering.

“You are the network, let’s build this thing together!„ Wienke Giezeman

Meer informatie? wienke@thethingsnetwork.com of bel +31653565969.

Background information

The Things Network stichting is in augustus 2015 te Amsterdam door Wienke Giezeman en Johan Stokking opgericht. Momenteel draait het netwerk op 10 gateways, betaald en gehost worden door: The Next Web, Rockstart, Boven de Balie, De Waag, KPMG, Peerby, Trakkies, HoosjeBootje, Disrupted.vc, Deloitte, Port of Amsterdam, Beurs van Berlage, The Smiths en A-Lab. Alle deelnemende organisaties staan achter de mogelijkheden die gratis, open en crowd-owned Internet of Things zal bieden.

De naam en het logo LoRa™ alsmede de naam en het logo van LoRaWAN™ zijn trademarks van Semtech Corporation.

Spokesperson