Amsterdam krijgt als eerste in de wereld een crowdsourced en open network voor het internet der dingen.

The Things Network heeft zich als doel gesteld om in één jaar de wereld van data connectiviteit voor dingen te voorzien.

AMSTERDAM - In zes weken tijd is het The Things Network gelukt om voldoende inwoners en bedrijven in Amsterdam te overtuigen van het aanschaffen van netwerk apparatuur voor het bouwen van een internet der dingen netwerk. Waar normaal deze taak is weggelegd voor grote telecom bedrijven heeft The Things Network zich als missie gesteld dit via crowd sourcing te doen.

176684 amsterdam%20map%20square a75b1a original 1439981312

De video is hier te bekijken.

Als we de taak van het bouwen van een dergelijk draadloos data netwerk alleen overlaten aan grote telecom bedrijven krijg je al snel te maken met abonnementsmodellen. Wat naar mijn inziens 99% van alle leuke toepassingen uitsluit. Aangezien de investering niet hoog is zijn wij voor een model waarbij de gebruikers investeren in het netwerk zodat vervolgens iedereen er gratis en vrij gebruik van kan maken

Wienke Giezeman, Initiator The Things Network

Met een technologie die slechts een paar maanden op de markt is, is het mogelijk om een internet-netwerk voor dingen te bouwen zonder 3G, Bluetooth of WiFi. Deze technologie, LoraWAN™ genaamd, reikt veel verder dan WiFi, ongeveer 10 kilometer. En het heeft geen mobiel abonnement nodig zoals bij 3G. Daarnaast is het energieverbruik zeer laag waardoor apparaten 3 jaar op een batterij mee gaan.

Vanaf de lancering op 21 augustus wordt het netwerk gebruikt door bedrijven en bewoners uit Amsterdam. Het bedrijf Trakkies zal de GPS-mogelijkheden van het netwerk gebruiken voor zijn spullen vinder. Ook wordt er een water-detector gelanceerd die boot eigenaren waarschuwt wanneer hun boot onder water loopt in samenwerking met HoosjeBootje.nl.

LoraWAN is een krachtige technologie. Voor het dekken van een stad als Amsterdam zijn maar 10 zendmasten nodig. De technologie reikt erg ver en het vraagt weinig stroom van de apparaten

Johan Stokking, Tech Lead - The Things Network

21 augustus zal non-profit organisatie The Things Network dit unieke netwerk lanceren tijdens een conferentie in Amsterdam bij startup community Rockstart en haar wereldwijde ambities uit de doeken doen. Naast presentaties, zal er ook een hackathon worden gehouden. De presentaties gaan onder andere over verschillende toepassingen van het netwerk en ESA zal iets komen vertellen over LoraWAN vanuit de ruimte.

214396 logo 1 9b5b8b large 1466332587

Het Verhaal

In zes weken tijd voorziet The Things Network Amsterdam van een Internet of Things data netwerk. De volgende stap is wereldwijde dekking.

Zes weken geleden ontdekte internet ondernemer Wienke Giezeman de LoraWAN™ technologie en hij was direct onder de indruk van de mogelijkheden. Met name door de lage kosten van de apparatuur en het bereik.

Om bijvoorbeeld een gemeente als Amsterdam te kunnen voorzien van data connectiviteit voor dingen zijn slecht 10 masten á 1200 euro nodig. In plaats van deze taak over te laten aan grote telco's was het idee van Giezeman om dit door de  bewoners van Amsterdam te laten financieren.

Het idee was om de netwerk apparatuur te crowdsourcen. De inwoners van Amsterdam moesten een zogeheten gateway kopen, hosten het op hun eigen daken en het aansluiten op hun internetverbinding.

Om dit mogelijk te maken wist ik dat ik een community moest bouwen zoals je ze ziet in de open source wereld

Wienke Giezeman - Initiator The Things Network

Na het aan boord krijgen van mede-oprichter Johan Stokking werd het idee gepitcht bij de Internet of Things Meetup van Amsterdam waar 80 man aanwezig waren. De presentatie kan is hier te vinden. Het idee werd zeer goed ontvangen en een dag later was The Things Network een feit met een community van meer dan 10 ontwikkelaars.

De eerste community bijeenkomst was een dag later en een aantal basisregels werden opgesteld. Bijvoorbeeld dat de netwerkarchitectuur en de stichting organisatie nooit een single point of control of een single point of failure mag hebben. De regels werden opgesteld in een manifest.

Wij zorgen ervoor dat het netwerk altijd eigendom is van de gebruikers en het mag niet breken op een enkel punt. Dit is ingebed in ons netwerk architectuur en in ons bestuur.

Johan Stokking, Tech Lead - The Things Network

Een ambitieus doel werd gesteld, het plan was om in de week van de 17 augustus het netwerk in Amsterdam te lanceren tijdens een conferentie. Ook zou er een use case gemaakt worden om de toepassing van het netwerk te demonstreren.

Een typisch Amsterdams probleem werd aangepakt voor de use case. Amsterdam heeft veel boten en ook veel regen. Hierdoor lopen boten in Amsterdam nog wel eens vol met water.

Om dit op te lossen, zou een apparaat gemaakt worden dat het water in een boot detecteert. Als de boot vol met water loopt krijgt de eigenaar een sms. Als hij reageert met "Hoos Maar" komt HoosjeBootje.nl langs om het water uit de boot te hozen.

176405 3501943681 73e80eddd0 m fc3a38 original 1439737339

Alle plannen voor het maken van de technologie waren getroffen. De hardware voor de ontwikkeling van het eerste prototype werden verstrekt door Sodaq en een zendmast werd gekocht bij Kerlink. Uit eerste onderzoeken bleek dat de plannen haalbaar waren en de community ging aan het werk.

De volgende uitdaging was de crowdsourcing.

In twee weken hebben 10 bedrijven en particulieren op de juiste plekken in Amsterdam zich aangeboden om een zendmast van 1200 euro te kopen en te hosten, hiermee realiseren we een dekkend netwerk in Amsterdam.

Wienke Giezeman

De volgende partijen hebben zich aangesloten: The Next Web, Rockstart, Boven de Balie, De Waag, KPMG, Peerby, KPMG, WeShareSolar, Trakkies, HoosjeBootje, Disrupted.vc, Deloitte, Havenbedrijf Amsterdam, Beurs van Berlage, The Smiths en A-Lab.

176407 img 0034 88313d original 1439737517

We vonden The Things Netwerk vanaf het begin een goed idee. Het sluit erg aan bij het gedachtengoed van The Next Web.

Boris Veldhuijzen van Zanten, CEO & Co-founder The Next Web

Het vinden van bedrijven en diensten die gebruik willen maken van The Things Network was niet moeilijk. Meerdere kandidaten voor eerste testen droegen zich al snel aan:

• HoosjeBootje - De eerste use case met de boot water detector.
  • Trakkies - Een dienst voor het vinden van verloren goederen. De GPS tracking mogelijkheden van het netwerk worden hier gebruikt.
  • Peerby - De leendienst gaat het netwerk gebruiken voor het volgen van de spullen van hun leden.
  • WeShareSolar - De zonne-energie dienst zal het netwerk gebruiken voor het bijhouden van het energieverbruik van de gebruikers en de opwekking van energie door de zonnepanelen.
  • I Want To Ride My Bicycle - Een dienst om je de fiets te vinden.
  • Port of Amsterdam - Met behulp van sensoren om de bezetting van de kaden, schade en vervuiling in de haven van Amsterdam te meten.
  • QwikSense - Het meten van klimaatgegevens van gebouwen om ziekteverzuim te verminderen.
  • Anti Poacher - Ervoor zorgen dat stropers van neushoorn geen kans krijgen in Zimbabwe.

Het LoRaWAN Network biedt de Amsterdamse haven een grote kans om de sensor projecten uit te rollen, dit doen we samen met andere partners in het Amsterdamse havengebied

Roon van Maanen - Head of Innovation - Port of Amsterdam

Met het oog op privacy en security is Deloitte aangesloten. Zij dragen niet alleen bij met een gateway maar helpen met advies voor het veilig en betrouwbaar maken van het netwerk.

We leveren data veiligheid en privacy producten aan onze klanten. Om die reden helpen we The Things Network daar graag mee.

Marko van Zwam, Head of Deloitte Cyber Risk Services.

Alhoewel de crowdfunding van het netwerk erg vlot ging, was er een groter plan nodig om de wereldwijde ambities van The Things Network waar te maken.

Het grootste probleem voor de wereldwijde schaalbaarheid was de prijs van de huidige netwerk apparatuur. De gateways zijn zeer goedkoop vanuit het perspectief van een telco, dat zijn ze niet vanuit perspectief van de consument. Dat is waarom The Things Network besloot om een goedkope gateway te ontwerpen. Gelukkig was product agency Tweetonig uit Rotterdam al bezig met een dergelijk plan.

We waren al bezig met plannen voor het maken van een goedkope LoraWAN gateway. Toen The Things Network ons benaderde was dit een mooie kans.

John Tillema, Co-Founder Tweetonig

Een plan werd gemaakt om een gateway van 200 euro te produceren. Hij moest eenvoudig te installeren zijn, er goed uit zien zodat hij in de woonkamer opgehangen kan worden en The Things Network ondersteunen. Voor de wereldwijde distributie werd Kickstarter.com gekozen als het platform om de ontwikkel en productie kosten te crowdsourcen.

Om er voor te zorgen dat kopers direct aan de slag kunnen met het netwerk zijn er naast de gateway ook een development kit en slimme knoppen ontwikkeld. De development kit bestaat uit een LoraWAN™ Arduino en de slimme knop is een sleutelhanger met een knop die kan worden aangesloten op IFTTT. Een dienst waarmee je Internet of Things apparaten op diensten kan aansluiten. Met de knop is het dan bijvoorbeeld mogelijk om je lichten thuis aan en uit te doen.

176576 dscf39188 ed3f2c large 1439910647

Alle code, firmware, ontwerpen en kennis voor de productie van het Kickstarter product worden publiek gemaakt via het open source platform Github. Dit stelt iedereen in staat om een dergelijk product te maken.

Het beste wat ons kan overkomen, is dat een andere fabrikant gebruikmakend van onze open source ontwerpen een nog goedkopere gateway maakt en onze 200 euro gateway uit de markt concurreert.

Wienke Giezeman - Initiator The Things Network

Vandaag (19 augustus) wordt The Things Network community open gesteld voor iedereen en tijdens hun conferentie op 21 augustus bij Rockstart wordt het netwerk geopend. Verschillende use cases zullen worden gepresenteerd en een hackathon zal worden gehouden. De conferentie zal worden afgetrapt door Ger Baron, de CTO van Amsterdam.

Wat ik het mooiste vind van dit initiatief is dat de gemeente totaal niet is betrokken. Dit is volledig gestart, gefinancierd en gebouwd door de inwoners van Amsterdam

Ger Garon, Head of Innovation and CTO City of Amsterdam

Via de website kunnen mensen een bijdrage leveren door de aankoop en het plaatsen van een gateway. Ook zoeken ze nog ontwikkelaar die mee helpen aan hun open source projecten. Tevens is The Things Network op zoek naar mensen die helpen met de organisatie per land.

Voor het bouwen het netwerk ondersteunt The Things Network momenteel drie gateways. Twee operator-grade apparaten van Kerlink en Multitech, welke tussen de 1000 en 1500 euro kosten. Mensen die geïnteresseerd zijn worden via de website doorgestuurd naar de fabrikanten van de apparatuur.

In de eerste week van september gaat de Kickstarter voor de 200 dollar gateway live.

Amsterdam is slechts het begin. We hebben hard gewerkt om te bewijzen dat de bouw van een menigte-sourced netwerk in een korte tijd is mogelijk. Na vandaag al onze focus ligt op het leveren van wereldwijde dekking

Wienke Giezeman

Verdere persinformatie kan worden gedaan door wienke@thethingsnetwork.com of +31653565969.

Background Information

Wikipedia:  A LoRaWAN™ wide area network allows low bit rate communication from and to connected objects, thus participating to Internet of Things, machine-to-machine M2M, and smart city. This technology is standardized by the LoRa™ Alliance. It was initially developed by Cycleo, which was acquired by Semtech in 2012.LoRaWAN™ is an acronym for Long Range Wide-area network.

LoRa™ Alliance is an open, non-profit association of members that believe the internet of things era is now. Our mission to standardize Low Power Wide Area Networks (LPWAN) being deployed around the world to enable Internet of Things (IoT), machine-to-machine (M2M), and smart city, and industrial applications. The Alliance members will collaborate to drive the global success of the LoRa protocol (LoRaWAN™), by sharing knowledge and experience to guarantee interoperability between operators in one open global standard.

The LoRa™ name and associated logo and the LoRaWAN™ name are trademarks of Semtech Corporation and used under license.